środa, 3 kwietnia 2024

Skwer im. Jerzego Janickiego - Ludna

Skwer u zbiegu ulic Ludnej i Czerniakowskiej od 2015 nosi imię Jerzego Janickiego, a od 2019 znajduje się też tu ławeczka upamiętniająca tego pisarza i scenarzystę.

Janicki uważany za jednego z prekursorów polskiego serialu telewizyjnego, napisał scenariusze do „Przygód psa Cywila”, „Ballady o Januszku”, „Polskich dróg” czy „Domu”. "Dom" uważany jest jest za serial, który miał wielkie znaczenie dla budowania powojennego wizerunku i mitu Warszawy. Janicki był też współautorem powieści radiowej „Matysiakowie” nadawanej nieprzerwanie od ponad 60 lat. Sam autor, tak samo jak Matysiakowie, mieszkał całkiem niedaleko przy ulicy Dobrej.

*

Skwer, przystanek, budynki w tle - to część pejzażu mojego dzieciństwa, kiedy odwiedzałam mieszkającą opodal babcię. Z czasem okolice te nawiedzałam coraz rzadziej, mimo że zarówno zajęcia na moich studiach jak i jedna z pierwszych prac  zlokalizowane były opodal, w pobliżu Placu Trzech Krzyży. 

Coraz bardziej sporadyczne wizyty w okolicy owocują raz po raz takimi zadziwieniami, jak na przykład dostrzeżenie biurowca na rogu Ludnej i Kruczkowskiego (oj, a to już było 10 lat temu!). Tak i ławeczka Janickiego stoi tu już niemal 5 lat, a ja dopiero teraz ją spostrzegłam.

..tymczasem od kilku miesięcy pracuję na Ujazdowie, co sprawiło, że zatoczyłam koło i znowu nawiedzam ten rejon częściej, choć zwykle w przelocie. Z pewnością będę zacieśnić więzi z Solcem dalej, co nastąpi niechybnie po przeprowadzce tej wiosny :)

A dotychczasowe migawki z Solca na tym blogu: święta Barbara na rogu Ludnej i Solca, Muzeum Azji i Pacyfiku, wzmianka o cukierni na Solcu (czas sprawdzić ją osobiście).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz