piątek, 11 grudnia 2020

Centrum Olimpijskie

O tym miejscu wspominałam pisząc o warszawskich rzeźbach Mitoraja. Ikar Uskrzydlony wita gości Centrum Olimpijskiego od strony Wybrzeża Gdańskiego.

Front budynku zdobią kręgi nawiązujące do olimpijskich kół. To nie jedyne olimpijsko-sportowe symbole wplecione w budynek. Został zbudowany na rzucie elipsy – kształtu stadionu. A szyb windowy ma przypominać znicz olimpijski.

Budynek pełni funkcje biurowo-wystawienniczo-rekreacyjne. Jest siedzibą Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Muzeum Sportu i Turystyki, znajduje się tu Zdrofit, a także restauracja z tarasem na ostatnim piętrze. Na podziemnym poziomie znajduje się Galeria (-1).

 

Nie zwiedzałam Muzeum, ani żadnych innych wnętrz, więc skoncentruję się tu na tym, co wokół Centrum Olimpijskiego: galerii rzeźb. O ile Ikar nawiązuje do tematu starożytności, to pozostałe rzeźby utrzymane są w tematyce ściśle sportowej.

Wśród nich moim niekwestionowanym faworytem są Kolarze – rzeźba Bronisława Chromego z 2013. Rzeźba wyróżnia się lekką i dowcipną formą.


 
Kolejny obiekt, który przypadł mi do gustu to Craul (Jerzy Bandura, 1948). Socrealizm jeszcze się na dobre nie zaczął, więc mimo realistycznej tematyki i formy, rzeźba operuje redukcją, abstrakcją oraz grą formy: kontrastem między białym kamieniem wody, a czarnym – postaci.

Pozostałe widoczne na zdjęciach to Zapaśnicy (Zbigniew Wojkowski, 2014), Szermierz (Bronisław Krzysztof, 2015) r. oraz Piłka Ręczna (Zbigniewa Wojkowskiego). Stanowią część Alei Rzeźb Parku Olimpijskiego, na którą składa się w sumie siedem stanowisk.

Przy kolejnej wizycie wokół Centrum, tym razem w sezonie letnim (sierpień 2021), przyjrzałam się tym rzeźbom nieco lepiej.

Podeszłam w głąb, gdzie odkryłam nieznane mi obiekty. Bardzo spodobał mi się Bramkarz (Stanisław Sikora, 1959). Kolejny raz to rzeźba sprzed ponad półwiecza okazuje się bardziej dynamiczną i nowatorską niż niejedna współczesna.


Interesującym odkryciem  było upamiętnienie katastrofy lotu PLL LOT 007 (14.03.1980), a w szczególności reprezentacji Stanów Zjednoczonych w boksie, która leciała na mecz z reprezentacją Polski (w tej samej katastrofie zginęła Anna Jantar; więcej o wydarzeniu można przeczytać tutaj). Rzeźba Thomasa Schomberga została wykonana w 1984 r. i pierwotnie stała na terenie „Skry”. Jednak wobec popadnięcia terenu w ruinę rzeźbę przeniesiono tutaj w 2013.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz