niedziela, 26 kwietnia 2020

Pomnik Bitwy pod Olszynką Grochowską

W trakcie kwarantanny obejrzałam już wszystkie bloki wokół mojego gocławskiego osiedla. Na dziś więc wymyśliłam ambitny plan dotarcia do Olszynki Grochowskiej, a konkretnie do pomnika bitwy 1831 r.
Wujek Gugl podpowiedział mi kilka tras, ale ja wiedziałam lepiej i poszłam dalej i dłużej niż mogłam;)

Obrałam trasę, która wiodła wzdłuż Nowej Ulgi, następnie ulicą Marsa, aż do Chełmżyńskiej, z której odbiłam do ulicy Szerokiej i skraju Rezerwatu Olszynka Grochowska. Zajęło mi to godzinę.
Cel wycieczki. Pomnik powstał w 1936 roku. Właściwie jest grobem. Spoczywają tutaj szczątki żołnierzy, które zostały odnalezione na tym terenie w trakcie robót melioracyjnych lat trzydziestych. Uroczyście pochowano ich, a tablice wmurowano z okazji 105-lecia bitwy. 
Krzyż był już tu wcześniej, ustawiony staraniem Towarzystwa Przyjaciół Grochowa. Stanął w 1916, jako pierwsze upamiętnienie (wcześniej władze rosyjskie nie zezwalały na jakiekolwiek formy pamięci na tym terenie). W 1931 drewniany krzyż zamieniono na metalowy. Snuto pomysły na bardziej spektakularną formę mauzoleum, jednak nigdy nie zostały zrealizowane. Tak więc skończyło się grobie z 1936.
Dopiero niedawno pomnik ten zyskał dodatkowy element: Aleję Chwały. W 1999 wzdłuż ulicy Traczy, prowadzącej do pomnika, zaczęto ustawiać kamienie, upamiętniające postacie związane z Powstaniem Listopadowym.


Droga powrotna wiodła przez Rezerwat, który okazał się trochę mniejszy, niż się spodziewałam. 


 Za teren chroniony został uznany w 1983 r. Jest rezerwatem historyczno-krajobrazowym. Żadne z tutejszych drzew nie pamięta bitwy (w tamtym czasie znajdował się tu olchowy las), teren ten został zalesiony ponownie już po wojnie. Znalazłam jeszcze jedno, już oddolne, upamiętnienie Bitwy.
 Przez las biegnie kanał Olszynka Grochowska, biegną też tory kolejowe, z nielegalnym przejściem, więc trzeba uważać. 






Przecinając osiedla na Gocławku wróciłam na Gocław. Tym razem w około 45 minut. Wujek Gugl dobrze radził;)

A tutaj można poczytać pokrótce o bitwie. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz